fredag 14 juni 2013

En amningsanpassad Cecilia!

Nu har jag sytt min första Cecilia.  Jag inspirerades av en i fb-gruppen Vi sytokiga, som gjorde en amningsanpassad variant i vintras.

Istället för att sy ihop övre och undre framstycket förlängde jag det under i överkant med ca 15 cm (beror ju på byststorleken). Sydde en kanal högst upp och satte resår i den. I nederkant på övre framstycket satte jag ett lite bredare kantband som jag sen förlängde ut i sidorna för att kunna knyta bakom ryggen. Sen sydde jag ihop sidsömmarna så att allt satt på plats.

Kommer definitivt sy fler av denna modellen. Det kommer ju gå att använda dem även när jag har slutat amma då det inte syns att det är en amningsklänning.

Kommer dock göra ett par justeringar på nästa försök. Kommer förlänga ärmarna något då dessa blev lite korta åt mig. Även kantbandet under bysten ska bli längre. Ville inte skarva detta så det blev i det kortaste laget.
Ska försöka sy dit fickor i sidan. Perfekt för nappar, telefon och andra bra ha saker.

Tyget hittade jag på slutrea på lokala tygaffären i stan. 30 kr metern så materialkostnaden för klänningen är inte direkt högt.

Published with Blogger-droid v2.0.10

2 kommentarer:

  1. Men, vad SNYGG du är, bara två veckor efter att ha ploppat! :D Och snygg klänning! :)
    Jag får försöka härma dig sen om ungen bara behagar komma ut någon gång!!! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja nu tycker jag nog att det är dags för din unge att komma ut, låta er vänta så här länge är inte schysst.
      Som sagt, den här graviditeten har varit snäll mot mig så här i efterhand. Nu hoppas jag bara att jag denna gång inte går upp i vikt av att amma, förra gången gick jag nästan upp mer av amningen (vilket inte bara berodde på all fika...) än av graviditeten. Som i och för sig sakta men säkert började försvinna när jag slutade.

      Radera