söndag 20 januari 2013

Babynest!


Nu har jag också sällat mig till den stora skaran av syfanatiker som har sytt mig ett babynest!

I facebookgruppen Vi Sytokiga finns ett dokument över tutar på hur man syr ett babynest. Jag har kikat på alla och inspirerats. Kollat tyg- och materialåtgång, mått mm. Jag bestämde mig för att göra ett lite större än de flesta mått visade. Så efter lite tankevurpor hit och dit (återkommer nog till dessa) blev mina mått 60x40 cm på bottenplattan. Totallängden på tyget som bildade korven blev 2 meter och den var 40 cm bred.

Det var lite roligt hur jag tänkte på materialet. Köpte 1.5 meter av det tänkta tyget, blev mycket kvar, men jag kunde inte nog inte köpt så mycket mer om jag inte hade velat skarva ännu mer. Band och snöre till kanalen köpte jag två meter av, men som tur var fick jag det med lite överflöd, framför allt på snöret och det var skönt det. Sen det här med fyllningen... jag har i Sytokigagruppen läst att som madrass finns det en "vadd"/skumgummimadrass att köpa billigt på Jysk. Hittade bara en möjlig variant när jag var där och skulle handla, och den var prissänkt till 100 kr (å andra sidan när jag var där igen, var det samma pris, så det kanske är rätt vanligt). Däremot insåg jag när jag skulle stoppa in den att den var 5 cm tjock, och i de flesta beskrivningar på nätet så var vadden mellan 2-3 cm. Som stoppning till korven tipsar sytokarna om att köpa billiga kuddar på IKEA och använda dessa som fyllning. Då mina besök på IKEA inte är så frekventa, ligger lite för långt bort tänkte jag att jag fick kolla Jysk även på detta. Minns från olika inlägg att 2 kuddar skulle vara okej. Den billigaste kudden kostade 30 kr, men så hittade jag en på utförsäljning för 35 kr som kändes gosigare och den klarade även 60 graders tvätt. Så det fick bli två av dessa istället.

Till själva sömnaden:
Det som tar absolut längst tid är ju att klippa ut själva tyget. Blir tokig när det inte är helt trådrakt och så hade jag inget bra bord att skära på, och jag är lite väl otymplig för att ligga på golvet som jag brukar. Men tillslut, efter användning av en mängd A4-papper hade jag skapat mig en mall att skära ut efter och då gick allt lite smidigare.

När jag väl skurit ut allt så började jag fundera på sömsmån... så dags då, vet inte hur andra har gjort, jag tog inte med det... Sydde och hade mig men insåg att jag borde gjort nestet lite längre, framför allt med tanke på att jag gjort korven så pass lång. Sydde ihop korven och liggdelen och insåg att ja, den måste vara längre. Så jag förlängde liggdelen en del, vet inte hur pass väl det syns på bilden, men precis där korven är ihopknuten så kan man se på mönstret i stjärnorna att det är lite avkapat. Men funktionen påverkas ju inte.

Satte fem tryckknappar i nederkanten för att hålla inne madrassen, det var enkelt och blev snyggt.

Sydde ihop korven med liggdelen och gjorde det med trestegssicksack, vilket jag också fick tips om i en av beskrivningarna på nätet. Den sömmen syns ju på undersidan av nestet och det var smart att ta en lite finare söm där.

När det sen kom till stoppningen av korven satt jag och funderade på hur mycket vadd jag egentligen hade köpt. Något jag inte tänkt på var hur stora de där kuddarna på IKEA som folk tipsat om egentligen var, det kanske var dekorationskuddar och inte sängkuddar. Å andra sidan gjorde jag min korv totalt 20 cm längre än i de flesta beskrivningar, så jag kanske behövde lite mer än andra. Tur att jag hade två kuddar, en hade inte räckt, men jag har nästan en hel kudde kvar. Har även en bit madrass kvar, så jag har fyllningsmaterial för att sy ett normalstort neste.

Sonen blev väldigt nyfiken på vad det var jag hade sytt och tyckte det var en väldigt rolig och gosig leksak. Perfekt sak att sitta och läsa i!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar