söndag 15 januari 2012

Två modeller från senaste Ottobre!

I torsdags kom äntligen det nya numret av Ottobre! Som jag har väntat sen jag såg modellerna presenteras på deras hemsida innan jul. Lite jobbigt att vänta så länge innan jag får sätta händerna i mönstren!
I torsdags började jag med att måla av och klippa ut lite mönster. Jag satsade på två av bodymodellerna, omlott och bodyn med knäppning, och två byxmodeller!

Sen i fredags bestämde jag mig för att testa att sy bodyn med knäppning i storlek 62! Valde dock att sätta muddar i ärmsluten istället för att kanta. Det passar A bättre, lite svårare för honom att stoppa in ärmarna i munnen då! Det var en rolig body att sy, och det gick hyfsat snabbt. Dock sydde jag först fel på knäppningen. Jag klippte åt höger men sydde fast som att jag hade klippt på vänster... det var inte så smart. Så jag fick sprätta vilket inte är så lätt i mjukt tyg och stretchsöm... Men det löste sig och sen fick jag till knäppningen, dock med en liten bubbla... På grund av detta debaclet så blev bodyn inte klar i fredags kväll utan fick göra det sista på lördag fm.

Tyget har jag köpt på tradera. Det är ursprungligen från Jny Design tror jag, men säljaren på tradera hade färgat detta, så just den här färgställningen har inte funnits att köpa. Men jag gillar ju rött, så för mig funkar det här bra!

Det blev även en dregglis i samma tyg som jag inte har fotat än!

Efter att bodyn blev klar på lördagen så började jag sy en pyjamas från samma tidning. Såg först inte att denna modell fanns, utan gick på den  med foder och fötter och tog bort både foder och fötter. Sen såg jag att modellen visst fanns. Med ett par justeringar dock, muddar i ärm- och benslut samt att jag inte sydde en förstärkning i nacken. Vet inte riktigt vad den är bra för, men säkert på något sätt annars skulle den väl inte finnas.

Bandkantningen kunde ha gått bättre. Drog nog för mycket i mudden så det blev rätt bubbligt. Men med lite strykning blev det bättre och när väl knapparna var på plats syns det inte så mycket. Knapparna måste jag bli bättre på att sätta. De kom lite ojämt nu i sidled men inget som man egentligen tänker på tror jag, iaf inte för eget hemmabruk!

Pyjamasen blev inte heller klar på samma dag som jag började, vi fick trevligt besök på lördagkvällen så jag fick packa undan sysakerna och ta fram dem på söndagen igen.

Tyget är ett jerseytyg från Kameleont tror jag, själv köpte jag det dock från en sytok i Tygsamlarna på fb! Det var riktigt tunt och mysigt tyg! Har en rätt stor bit kvar som jag nu ska fundera på vad jag ska göra med.

Jag har använt samma muddtyg att bandkanta med, mudden är från Jny!

Nu ska jag fortsätta se på Sveriges öppningsmatch i handbolls EM mot Makedonien, inte en av Sveriges bättre matcher direkt... Men jag hoppas (och tror) att de vänder...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar