söndag 30 november 2014

Syjunta i Gullringen!

I mitten av november var jag till Gullringen på syjunta. Det var de från syjuntan i Vimmerby, - några och + några andra. Vi sydde mellan kl 9 och 18, en heldag med sömnad.

Jag sydde klart två klänningar till mig själv och sen påbörjade jag två tröjor till grabbarna. Dessa sydde jag sen klart veckan som följde.

Tröjorna är i storlek 98 och 110. Mönstret är ett från Ottobre, ett raglanmönster som jag sytt mängder av. Blir lätt så när det är ett fungerande mönster. Tyget, både Krokodilen-i-bilen och prickarna är från Liandlo om jag köpte på Syfestivalen nu i höst!
Jag valde att centrera krokodilen med ettan på den stora och krokodilen med tvåan på den mindre. Lika så med ärmmuddarna. Vem vet, nu kanske även herrn här i huset vet vilken tröja som är vems. Ettan till han som kom först! Men det återstår att se!

Sen sydde jag mitt första klänning från denna underbara japanska bok. Valet föll på modell M.
Jag valde ett lite roligt tyg som jag köpt på Panduro för rätt längesen. Där tyget ger intryck av att olika tyger sytts ihop. Jag pusslade en hel del när jag klippte ut bitarna.
Det var jätte roligt att sy i vävt tyg igen, väldigt längesen sist, i alla fall när det gällde att sy kläder i vävt tyg.
Lite kom ihåg till nästa gång. Lägg ner mer tid på att göra FBA! Ärmen var något trång. Fundera på fickor i sidsömmen istället!

Sen sydde jag även en Onion 2045. Helt klart ett användbart mönster, men lite småjusteringar ska jag göra även på detta. Tyget är köpt från Jonic!
Vill få lite mer vidd i kjoldelen, från övre delen på höften och ner. Sen behöver slaget/slitsen vara bredare, nu viker avigsidan ut sig och det är ju inte så snyggt.
Slitsen är rätt djup så en täckande topp/linne/bh behövs. Kanske gör jag den mindre djup nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar